گزارش برنامه قله امروله 26 فروردین 93

سرپرست برنامه : آقای رضا شریفی

نفرات شرکت کننده:18 نفر

*معرفی امروله *

نام :امروله از كلمه امرو و پسوند ((له)) تركيب يافته وامرو به گويش كردي همان امرود است و ﴿﴿له))علامت تصغيربنابر اين امروله به معني امرود كوچك ميباشد واين اسم به خاطر وجود درختان امرود بوده كه كه بصورت جنگلهاي پراكنده در زمانهاي پيشين در نقاط مختلف ان ديده شده .امروزه هم اثاري از اين درختان در شمال روستاي گرگلان و شمال روستاي كل گدار بصورت درختچه مشاهده ميشود .

موقعيت : امروله در حدود 12 كيلومتري شمال صحنه قرار گرفته و از مشرق به كنگاور  از مغرب به سنقر از شمال به زمينهاي اسداباد  واز جنوب به صحنه محدود است .

رسوبات امروله مربوط به درياي تتيس است كه از الپ غربي تا هيماليا گسترش داشته و در دوره ترياس از دوران دوم زمين شناسي ميباشد  كه حدود 160ميليون سال پيش تشكيل يافته در اثر چين خوردگي الپ و فشارهاي تكنويكي از زير اب بيرون امده است .

جنس رسوبات :جنس رسوبات از كربنات كلسيم است و در بعضي نقاط همراه با كربنات منيزيم ميباشد كه به ان دولوميت گويند .سنگهاي اذرين به صورت قطعات ريزودرشت و پراكنده مشاهده شده كه از جنس سيليكاتها مانند ﴿﴿ابسيدين)) ميباشد ظمنا قطعاتي ازشهاب سنگها در قسمتهاي مركزي ديده ميشود ارتفاع : بلندترين نقطه امروله قلعه نخود چال با ارتفاع 3200متر از سطح دريا‚قله نمازگاه3150متر
پناهگاه : در منطقه گاچال در ارتفاع 2850 متري در سال 1370 احداث گرديد.

گزارش صعود:

روز جمعه با توجه به هماهنگی های لازم با اعضاء گروه 18 نفر همه همراه با یک دستگاه مینی بوس و سواری عازم منطقه شدیم.ساعت 8:30 صبح بود که در منطقه مستقر و پس از پیاده شدن و جمع آوری وسایل به سمت پناهگاه حرکت کردیم. مسیر صعود را از روی یال و گرده انتخاب کرده و به سمت پناهگاه عازم شدیم و با مقداری سنگنوردی ساعت 12:00 بود که به پناهگاه رسیدیم و به استراحت و صرف صبحانه در پناهگاه مشغول شدیم.

تصمیم براین شد که آقای اکبری همراه با چند نفراز تازه واردین گروه به سمت پایین حرکت کرده  و تعدادی به سمت قله حرکت کنیم. پس از 1 ساعت به قله رسیدیم.

پس از استراحت و عکس گرفتن روی قله به سمت پناهگاه حرکت کردیم. وقتی به پناهگاه رسیدیم آقای اکبری به سمت پایین حرکت کرده بود و باهم به سمت ماشین رفتیم .

در راه متوجه شدیم که آقای اکبری مسیر را اشتباه رفته و گروه مجبور شد که 2 نفر از اعضاء را برای کمک کردن به آقای اکبری به سمت آنها روانه نماید.

پس از چند ساعت تلاش سخت همه اعضای گروه ساعت 17:00 به روستا رسیدیم . پس از خوردن غذا و استراحت راس ساعت 18:00 به سمت همدان حرکت کردیم.

لازم به ذکر میباشد که اگر قصد صعود قله امروله رادارید موارد زیر را رعایت نمایید: