برنامه دوچرخه سواری در دشت کویر (یزد)94/09/11
پنجشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۴
1082 بازدید

به نام دوست

اگر پیاده هم شده است سفر کن. در "ماندن" می پوسی. هجرت کلمه بزرگی در تاریخ " شدن" انسانها و تمدنها است. اروپا را ببین. اما وقتی که ایران را دیده باشی، و گرنه کور رفته ای، کربازگشته ای.

 

(گزیده ای از وصیتنامه دکتر شریعتی به پسرش احسان)

با درود وشاد باش خدمت عزیزان،قبل از ارائه گزارش برنامه، مختصر توضیحی خدمتتان عرض می نمایم.

 

فکر اجرای این برنامه که شروع آن از یزد وخاتمه در دامغان بودرا حدود دو سال قبل یکی از دوستان (آقای آرش فلاح)به ذهنم انداخت ، در سال گذشته بنا به دلایلی موفق به انجام آن نشدم .توفیقی حاصل شد وشرایط مهیا گردید، ولی تغییراتی را در خود داشت.

بدلیل تعطیلات اربعین ونبود سرویس دهی اتوبوسهای بین شهری به یزد؛مجبور بودم  که با وسیله شخصی تا مبداء برنامه عزیمت کنم وهمین امر سبب می شد که خاتمه برنامه نیز  در یزد  باشد.چندان خودم را در قید این موضوع  قرار ندادم؛ برنامه ریزیهای همیشگی و اولیه  را انجام دادم.غافل از اینکه قدرت طبیعت فراتر از تصمیمات و برنامه ریزیهای ما عمل میکند.(در شرح گزارش خود واقف خواهید شد)

 با توجه به رایزنیهایی که در چند برنامه اخیر با ادارات و سازمانها جهت همگامی و همراهی  موضوع فرهنگی با حرکت ورزشی داشتم،(و با کمک دوست بزرگوارم آقای مهرداد حمزه)در شرکت آب وفاضلاب ،با مختصر اقبالی مواجه شدم وبا توضیحی که از برنامه ارائه کردم، صاحب کاوری  با شعاری در موضوع آب(آب ،توسعه پایدار)و (آب برای زندگی) وهمچنین برخورداری و امکان  استفاده از مهمانسرای استان یزد در مدت اقامتم در این شهر شدم.

هم اکنون توجه شما گرامیان را به شرح گزارش جلب می نمایم.

 

برنامه دوچرخه سواری در دشت کویر (یزد)
شروع وخاتمه :94/09/11الی94/09/14
مبدا: یزد 

مقصد: جندق


مسیرعبوری: خرانق،ساغند،مغستان،رباط پشت بادام،بیاضه،مهرجان،خور،روستای مصر،فرحزاد
کل کیلومتر طی شده:503کیلومتر                کل تایم مفید رکابزدن:28ساعت و40دقیقه

اجرای برنامه: سعید حیدری

چهار شنبه 11/9/94 :ساعت 7:15 دقیقه از همدان حرکت وحدود 16:30 به یزد رسیدم.به آدرسی که از شرکت آب وفاظلاب  یزد داشتم مراجعه وبعد از ارائه معرفینامه، مورد لطف ومحبت مسئول محترم  وخونگرم آن سازمان قرار گرفتم. جهت استراحت وآماده شدن ، به مهمانسرای این اداره راهنمایی شدم.

پنج شنبه 12/9/94 :ساعت 7:30مهمانسرا را ترک و مجددا به اداره مراجعه(جهت پارک کردن ماشین در پارکینگ)نمودم این موضوع وهمچنین کمی گپ وگفتگو با مسئول روابط عمومی ، باعث شد تا ساعت 9رکابزدن را استارت کنم.

 

بعد از خروج از یزد وقرار گرفتن در جاده طبس- مشهد دوباره همان حس رهایی وآزادی بسراغم آمد.دوباره خودم بودم ودوچرخه وجاده .(والبته یاد یاران وهمراهی همراه همیشگیم خالق مهربان)

این برنامه از لحاظ فصل و موقعیت جغرافیایی ،با دیگر برنامه ها متفاوت بود وهمین امر سبب شده بود که تغییراتی در روند معمول برنامه ها  داشته باشم.اولین تغییر، کوتاهی طول روز بود ، که با حذف وعده غذایی نهار  وجایگزینی  ومصرف میوه های خشک(توت،انجیر،گردو،خرما،کشمش)در طول رکابزدن، تا حدودی کسری زمان را جبران می کردم.(البته اگر ده روز قبل از انجام برنامه این تغییر را اعمال میکردم؛ احتمالا بازدهی بهتری در برنامه داشتم)

تغییر دوم،سرمای منطقه بود(که با ورود موج سرما به کشور ، محسوس ترشده بود)که چندان کاری  بجز استفاده  لباسهای گرم ،از دستم برنمیامد .

تغییر سوم، یکنواختی جاده ،مناظر وطبیعت پیش رو بود که بیشتر از دو مورد بالا باعث افت انرژی روانی و جسمی میشد.

به هر حال ؛"بسیار سفر باید تا پخته شود خامی"و این موارد هم تجربه های گرانبهایی بود که فقط با قرار گرفتن در موقعییت میتوانستم  بدست آورم.

 

حدود 14:30دقیقه به روستای زیبای خرانق  رسیدم وبعد از ساعتی بازدید وگشت زنی در قلعه تاریخی ،تایم 15:30 را برای روز اول و شب مانی؛ خیلی تنبلانه دیدم.این بود که به ادامه مسیر پرداختم ودر حدود 16:45 دقیقه؛با توجه به نزدیک شدن غروب آفتاب، در 30کیلومتری ساغند چادر را برای شبمانی بر پا کردم.

کیلومتر طی شده :125کیلومتر         تایم مفید رکابزدن :5ساعت و35دقیقه

جمعه 13/9/94 :ساعت 5:30بیدار و حدود 7:00صبح آماده حرکت شدم. بعد از بازدید از ساغند ومغستان(تپه شنی های مغستان جزء بلند ترین تپه شنی های دنیا میباشد ودر مسیر فرعی طبس - مشهد قرار دارد) در مسیر اصلی قرار گرفتم . در این روز باد سرد هم به یکنواختی مسیر اضافه شده بود وبا توجه به پیش بینی هوا شناسی ؛ بایستی انتظار سردتر شدن را هم میداشتم. عوامل یاد شده باعث شد ند که در 20کیلومتری رباط پشت بادام وحدود16:30 دقیقه آماده بیتوته کردن شوم.

 

استفاده صحیح وبهینه آب وهمچنین چراغ خوراک پزی ، از تجربیات مفیدی بود که قبلا توجهی به آن نداشتم.در این مسیر امکانات رفاهی وفروشگاه ( آنهم به تعداد فوق العاده محدود)فقط در بعضی بخشهای روستا ها بود . بهمین دلیل در مورد  مواد غذایی وآب مصرفی ، بایستی دقت زیادی بخرج میدادم.

کیلومت طی شده :113کیلومتر       تایم مفید رکابزدن :6ساعت و45 دقیقه  

شنبه14/9/94 :با توجه به اینکه از کیلومترهای طی شده در دو روز گذشته چندان راضی نبودم،ساعت بیداری را نیم ساعت جلو کشیدم ودر ساعت6:30 دقیقه حرکت خود را آغاز کردم.باز دید از کاروانسرای رباط پشت بادام ، قلعه تاریخی بیاضه(البته از بیرون) و در آخر رسیدن به مهرجان ؛نتیجه تلاش این روز من بود و بالاخره در سالن ورزشی  که در حال ساخت بود،سومین شب را به صبح رساندم.

کیلومتر طی شده :114کیلومتر             تایم مفید رکابزدن :6ساعت و40دقیقه

 

یکشنبه 15/9/94 :طبق روز قبل ساعت 5:00بیدار و6:30دقیقه آماده حرکت بودم.موضوعی که هم باعث تفریح والبته تاسفم در این روز بود راخدمتتان عرض میکنم.وقتی در شهرستان خور، مسیر روستای مصر را از یک محلی پرسیدم،چنان با تعجب گفت"مصر!!!"که خودم هم به عقل خودم شک کردم و وقتی برای متوجه نمودن بیشتر؛روستای فرحزاد را هم اضافه کردم،(با فرض اینکه اسم محله فرحزاد تهران به گوشش خورده باشه)شک ندارم که گمان کرد با یک دیوانه برخورد کرده.

تعجب وحیرت نامبرده ، تا دقایقی موضوع تفریحم بود .اما اینکه کسی از حدود 60کیلومتر دورتر از محل زندگی خود خبر نداشته باشد، مایه تاسفم شد.

در نهایت ساعت 14:00به روستای مصررسیدم .بعد از کمی صحبت با یکی از مغازه داران (که بیشتر تداعی کننده شخصیت "کدخدا" دررمان کلیدر را برایم داشت)راهی روستای فرحزاد ، که در 4کیلومتری شمال مصر قرار داشت شدم .بعد از فرحزاد نیز مجدد4کیلومتر دیگر را طی کردم تا به قول محلی ها به آخر دنیا رسیدم. مکانی که تا چشم کار میکرد کویر بود وکویر(البته به اضافه گودالی عریض و طویل که دلیل به وجود آمدنش را متوجه نشدم)

در مجموع این شبمانی ،حس متفاوتی نسبت به شبهای قبل داشت؛جای همه دوستان خالی...

کیلومتر طی شده :100کیلومتر               تایم مفید رکابزدن :6ساعت 

دوشنبه16/9/94 :بعد از آماده شدن (طبق ساعت معمول) دشت فرحزاد را تا مصر ، در زیر بارش تگرگ(البته به صورت پراکنده)طی کردم ،ولی در روستای مصر حدود یک ونیم ساعت، در پناه سقفی  در یک مدرسه منتظر قطع شدن  باران شدم.

بعد از باران دو راه در پیش رو داشتم .1)مسیر خاکی مصر-جندق(حدود 45 کیلومتر) وبعد به سمت چوپانان

2)برگشت مسیر وقرار گرفتن در جاده اصلی خور- چوپانان

مسیر اول ،آسمانی به سمت صاف شدن داشت . در ضمن تاچوپانان هم حدود 20کیلومتر نزدیکتر بود.

مسیر دوم ،آسمانی با ابر های سیاه وبارشی داشت و دورتر هم بود .ضمن اینکه بخشی از مسیر هم تکراری میشد. (که این موضوع چندان خوشایندم نیست)

مسیر اول را در پیش گرفتم ؛تا حدود 10کیلومتر به جندق ، فقط  با باد وسردی هوامشکل داشتم،ولی هر چه به جندق  نزدیکتر می شدم بر تراکم  ابرها وسرما افزوده میشد .باد وسرما و امید به بهتر شدن هوا در روز سه شنبه (طبق گزارش هواشناسی) والبته همکاری نمودن شرکت آب وفاضلاب شهرستان جندق در اختصاص دادن اتاقی جهت استراحت، دلایلی بود که به ماندن ترغیب شوم.

کیلومتر طی شده :51کیلومتر               تایم مفید رکابزدن :3ساعت و 40دقیقه

سه شنبه17/9/94 :فکرشو بکنید که بعد از چند روز رکابزدن ،یه دوش گرم گرفتید وحسابی استراحت کردید ؛

امیدوارید که هوا هم مساعد شده باشه تا به مسیرتون ادامه بدید.....صبح بیدار بشید وببنیدحدود 20سانت برف  باریده

چه حالی پیدا میکنید؟؟؟!

من که هاج واج  ماندم ؛با توجه به عدم آمادگی  وهمچنین نبود امکانات کافی (نمک پاشی وپاک کردن خیابان)در منطقه جهت تسهیل در رفت وآمد ، سختی شرایط ، بیشتر به چشم ساکنین می آمد.(البته شادی و مسرتی هم در کنار این سختی بود)خلاصه کلام، با توجه به شرایط هوا وهمچنین وضعیت جاده، امیدی به ادامه مسیر نبود.

حدود8:30دقیقه  به کنار جاده آمدم وخوشبختانه اتوبوسی که از مشهد به سمت اصفهان در حرکت بود و توقف مختصری داشت را سوار  وتا پلیس راه  نائین رفتم. از آنجا هم با تعویض اتوبوس ؛ ناخواسته برنامه را به اتمام رساندم.چهار شنبه را به گشت وگذار در مکانهای تاریخی  ودیدنی یزد سپری کردم وپنج شنبه 19/9/94به سمت همدان به راه افتادم.

امید که طولانی بودن گزارش خاطر گرامیتان را مکدر نکرده باشد ،وامید دیگر اینکه بازدید  این خطه از دیارمان را در تقویم زندگیتان بگنجانید.

                                                                                                                         حق یارتان