صعود قله تفتان 1394/11/13
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
صعود به قله امری اختیاری است در حالیکه فرود از آن اجباری خواهد بود

صعودهای سراسری هرساله و در هر فصل توسط ارگان های مختلف و با هماهنگی هیئت کوهنوردی با مناسبت هایی چون یادبودها، حفظ منابع طبیعی کوهستان، یادواره جان باختگان و ...برگزار می گردد،این صعود یکی از لذت بخش ترین صعودهایی است که در آن کوهنوردان از تمام نقاط کشور عزیزمان و حتی از کشورهای دیگر گرد هم جمع می شوند و چند روزی را کنار هم سپری می کنند. در طی این چند روز تجربیات ارزشمندی بین آنان ردو بدل میشود و فرصتی فراهم می شود تا همدیگر را بهتر بشناسند.صفوف منظم این صعود نشان از همدلی و همراهی است،در آن شرایط سنی و برتری وجود ندارد،همه باهم و پابه پای هم به سمت قله حرکت میکنند و صعود بیاد ماندنی را برای هم رقم میزنند.

این بار قرار شد در فصل زمستان  300 کوهنورد از سراسر کشور به مناسبت سی و هفتمین سالگرد پیرورزی انقلاب اسلامی از 15 بهمن به مدت دو روز به قله 4050 متری تفتان «بام شرق ایران» صعود کنند.

کوه تفتان قله های متعدد دارد که بلندترین آن ها با 4050 متر ارتفاع آتشفشانی نیمه فعال است و همچنان گاز گوگرد از آن خارج می شود و کوتاه ترین آن نیز 1500 متر ارتفاع دارد.

صعود به قله تفتان در چهار فصل سال امکان پذیر است فقط در فصل زمستان به دلیل وزش بادهای سنگین و سرد عموما بسیار دشوار است.

گفتنی است؛ تفتان در فاصله 30 کیلومتری شمال خاش و 180 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

طی برنامه ی مشخصی که  از طرف هیئت کوهنوردی استان به گروه های کوهنوردی ابلاغ شده بود شش نفر به نمایندگی هیئت کوهنوردی همدان جهت صعود به قله تفتان آمادگی خود را اعلان کرده بودن. آقای امیر احمدی به عنوان سرپرست انتخاب شدند،و به اتفاق آقایان محمد رضا یزدی،روزبه نامدار،یونس زندی و خانم ها فاطمه ترکمانی و بنده(بتول نادی)

جلسه هماهنگی را در سالن فرهاد برگزار کردیم،که در این جلسه برنامه ریزی صعود به قله تفتان و برنامه  صعود به قله یخچال برای آمادگی هرچه بیشتر مشخص گردید.

روز سه شنبه 13بهمن ساعت5صبح  با کوله هایی به اندازه خودمان راهی ترمینال همدان شدیم و از آنجا به سمت تهران حرکت کردیم،ساعت 9و نیم صبح به تهران رسیدیم و به سمت ایستگاه راه آهن رفتیم ،ساعتی را در ایستگاه راه آهن منتظر ماندیم و ساعت11تهران را به مقصد زاهدان ترک کردیم.

روز چهارشنبه 14بهمن ساعت 12 به زاهدان رسیدیم و به طرف دهکده اولمپیک حرکت کردیم در آنجا بعد از پذیرش به سمت خوابگاه دانشگاه زاهدان رفتیم.

بعد از اندکی استراحت و صرف نهار برای مراسم افتتاحیه صعود سراسری قله تفتان در تالار ملاصدرا دانشگاه سیستان و بلوچستان حضور یافتیم

مراسم افتتاحیه با شکوه هرچه تمام تر برگزارشد .( رئیس هیات کوهنوردی سیستان و بلوچستان در این مراسم گفت: این هیات در راستای معرفی هرچه بیشتر و بهتر جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان به ویژه کوه زیبای تفتان این صعود را با موافقت فدارسیون برنامه ریزی کرده است. استانداری سیستان و بلوچستان و بسیاری از دستگاه های اجرایی استان نظیر دانشگاه سیستان و بلوچستان، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و هلال احمر این هیات را در برگزاری هر چه بهتر این صعود همراهی می کنند.)

روز پنج شنبه ساعت5صبح از خوابگاه دانشگاه به سمت روستای  درگل حرکت کردیم و ساعت 9صبح به روستای زیبای درگل رسیدیم

بعد از مراسم بدرقه تو سط بلوچی ها و سیستانی های عزیز به سمت پناهگاه  حرکت کردیم و ساعت13/30به پناهگاه طلوع صبح رسیدیم. و شبی به یادماندی را در کنار همنوردان عزیز از سراسر کشور گذراندیم.

شانزده بهمن ساعت 5/30صبح به سمت قله حرکت کردیم تقریبا جز نفرات اولی بودیم که ساعت 7/20 دقیقه  قله زیبای تفتان را صعود کردیم، زیبایی های کوه تفتان از دامنه تا قله آن به ویژه تصاعد دائمی بخار و گازهای گوگردی از سه دهانه آتشفشانی نیمه فعال آن خاطره بیادماندنی برای همه ما رقم زد.

ساعت 7/30به  علت باد شدید از قله به سمت پناهگاه طلوع صبح حرکت کردیم،در مسیر پناهگاه ،همنوردان عزیز سیستانی با دمنوش ها وچای ذغالی خستگی را از چهرهایمان زدودند.

ساعت ده و ربع به پناهگاه رسیدیم و بعد از جمع کردن وسایل به سمت درگل حرکت کردیم، نزدیک درگل دانشجویان عزیز رشته هنر در سیاه چادرهای بسیار زیبا ،با آش رشته ای فوق العاده از ما پذیرایی کردند.

ساعت 13/30 به دره گل رسیدیم و از آن جا به سمت خو ابگاه حرکت کردیم و ساعت15/40دقیقه  به خوابگاه رسیدیم.

17بهمن فرصت ی داشتیم تا به مکان های دیدنی زاهدان سری بزنیم،به همراه دوستان عزیز کلاردشتی(خانواده آقای نقوی) از موزه جنوب شرق،مسجد زیبای مکی و ساختمان قدیم دادگستری دیدن کردیم

روز 18بهمن ساعت 14به ایستگاه راه آهن رفتیم و زهدان را به مقصد تهران ترک کردیم ،19بهمن ساعت16به تهران رسیدیم و از آنجا به سمت همدان حرکت کردیم و ساعت9شب به همدان رسیدیم.