گزارش و تصاویر قلل علم کوه 27-5-93 (حصار چال)
یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
1 نظر

گزارش و تصاویر قلل علم کوه (حصار چال)

27 مرداد 93

سرپرست برنامه : آقای رضا محمدی

منطقه علم‏ کوه و تخت سلیمان با بیش از 40 قله‏ بالای 4000متر یکی از مناطق حائز اهمیت از لحاظ کوه‏نوردی محسوب می‏شود. علم ‏کوه نیز به ارتفاع 4850 متر دومین قله بلند کشورمان، با دیواره مشهور خود در این منطقه واقع شده است. قله علم ‏کوه از جهت شمال به قله شانه ‏کوه، از جنوب به قله خرسان، از شرق به قله ‏های شاخک‏ متصل است. دیواره شمالی آن بزرگترین و بلندترین دیواره کوه‏های کشور می‏باشد و از کف یخچال علم ‏چال در حدود 700 متر ارتفاع دارد. سه یخچال عظیم، در جهت‏ های مختلف این کوه واقع شده است که عبارتند از:

یخچال علم‏ چال در شمال، یخچال هفت‏ خان در غرب، یخچال خرسان در جنوب. علم‏کوه در حدود یک قرن پیش یعنی در سال 1281 خورشیدی برای نخستین بار توسط یک گروه آلمانی به نام برادران((مولر)) شناسایی شد.

گزارش برنامه

بعد از ظهر روز دوشنبه 27 مرداد ساعت 7 به همراه دوست خوبم اقای مهدی رضایی با ماشین شخصی به سمت کلاردشت راه افتادیم. ساعت 10:30 شب بود که به ابتدای جاده چالوس رسیدیم و پس از صرف شام به سمت کلاردشت حرکت نمودیم. ساعت 01:30 بامداد روز سه شنبه به رودبارک رسیدیم و همانجا در محل ساختمان فدراسیون استراحت کردیم. ساعت 7 صبح پس از صرف صبحانه همراه با یک تیم از اصفهان به سرپرستی اقای شعبانی سوار بر نیسانبه سمت تنگه گلو, نقطه آغاز صعود به علم­ کوه از مسیر حصارچال حرکت نمودیم. ضمن اینکه کوله های نسبتا سنگین گروه بالای سقف وانت جاسازی شدند. بعد از طی مسافت تقریباً ۱:۳۰ساعت و گذشتن از دوراهی ونداربن که مسیر سرچال را از مسیر حصارچال تفکیک می­کند، تیم به نقطه آغاز صعود رسید (تنگه گلوارتفاع 3200) . بعد از یک ربع زمان که اختصاص به آماده شدن و تقسیم بار کوله ­ها داشت، حرکت برای صعود به قله راس ساعت 09:00  اغاز شد.

حرکت با عبور از یک پل چوبی و پیمایش یک شیب ملایم به سمت حصارچال شروع شد. بعد از پشت سر گذاشتن این شیب و عبور از یک پل چوبی دیگر، مسیر از پاکوبی در سمت راست رودخانه حصارچال ادامه پیدا کرد. سنگینی کولهها اگرچه آزار دهندهبوداماهرگزنتوانست مانعی برای لذت بردن از طبیعت زیبای منطقه باشد. به ویژه برفچال بزرگی که در قسمت­هایی بر روی رودخانه قرار گرفته بود، اکثر دوستان صاحب ذوق را دست به دوربین کرد تا از ثبت چنین مناظر طرب­ انگیزی غافل نمانند .

با وجود چند توقف کوتاه برای تجدید قوای از دست رفته ناشی از سنگینی کوله ها,ساعت12:00زمان بازشدن چشمانمان به گستره زیبا ووصف ناشدنی دشتحصارچال بود. وجود کمپهای مختلف در دشت و رنگ­های شاد چادرهای برافراشته شده تصاویر نقاشی وار را به ذهن و لبخند را به لبان اعضاء تیم ما هدیه کرد.

حصارچال به ارتفاع تقریبی 3800 متر، دشت نسبتا وسیعی است که به ترتیب با کوه ‏هایی چون لشکرک، گردونه‏ کوه(۴۳۵۰ متر)، منار(۴۳۰۰متر)، ستاره، خرسان جنوبی(۴۶۴۰متر)، خرسان میانی، خرسان شمالی(۴۶۵۰متر) و مرجیکش آذین شده است.

طبق قرار قبلی در همین مکان چادررا به پا کرده و کمپ زدیم. بعد از تعیین محل قرار گرفتن در چادرو خوردن ناهار، تا سا عت 16:00 استراحت گوتاهی نمودیم که در حین استراحت متوجه ریزش باران شدیم که حدود 1 ساعت طول کشید

پس از باران در هوای خنک ولطیف حصارچال برای هم هوایی و امادگی بیشتر برای صعود به قله تا ارتفاع 4100 متری بالا رفتیم و در این مسیر از صحبتهای اقای شعبانی سریرست گروه استفاده نمودیم.

پس از پایین امدن با یک گروه کوهنوردی که از المان و کانادا امده بودند, برخورد کردیم . انها از زیبایی مناظر و قله های سر به فلک کشیده منطقه به وجد امده بودند و بسیار خوشحال بودند که این منطقه را برای کوهپیمایی انتخاب کرده بودند.

بعد ار قرار کرفتن در محل کمپ فراغتی دست داد تا در کنار لذت بردن از مناظر زیبای دشت، با خوردن انواع خوراکی­ ها وتنقلات و هم­ صحبتی اعضاء تیم، آغاز کنیم شب ­مانی خاطره انگیزی را در دشت زیبای حصار چال با لمس خنکای هوای منطقه تخت سلیمان یا به تعبییر برخی آلپ ایران. و چه زیبا فرصتی دست داد برای خلوت با خود حتی در میان هیاهوی کوهنوردان حاضر در منطقه.

بعد از کمی استراحت برنامه فردا توسط سرپرست محترم تشریح شد تا امکان تنظیم زمان شام و خواب فراهم شود. قرار بر این شد تا ساعت بیدار شدن 04:00 صبح باشد تا زمان کافی برای صعود و برگشت وجود داشته باشد. اکثر همنوردان بعد از ساعاتی برای استراحت سراغ چادرهای خود رفتند و بقیه هم بعد از صرف شام سبکی حوالی ساعت 22:00 آماده خواب شدند. به این ترتیب ادامه شب به خوابیدن در هوای نسبتاً سرد حصارچال و سکوت پر رمز رازش گذشت تا صبح فردا.

طیق قرار، راس ساعت 04:00 صبح ما توسط سرپرست گروه اصفهانیها از خواب بیدار شدیم . به دلیل سردی هوا، آماده شدن کمی با تاخیر انجام شد. از آنجائیکه سه نفر از اعضاء تیم اصفهانی تصمیم به ماندن در کمپ گرفته بودند، ما نیز با خیالی آسوده وسایل اضافه خود را در کمپ قرار داده و با کوله­ سبک ساعت 04:30 صبح، زیر نور مهتاب و هدلامپ­های خود حرکتمان را برای صعود به دومین قله مرتفع ایران زمین آغاز کردیم.

برای صعود قله مرجیکش را پیش رو داشتیم که حرکت با عبور از زیر یال این قله شروع شد و با عبور از یخچال خرسان به مسیر زیگزاگی قله مرجیکش رسیدیم که از نظر کوهپیمایی حالت متوسط داشت بعد از پشت سر گذاشتن شیب دامنه مرجیکش، شکوه قله علم ­کوه در پیش چشمانمان خودآرایی کرد .

در ساعت 07:30 به ارتفاع 4560 متری رسیدیم و در انجا به استراحت و صرف صبحانه مشغول شدیم پس از صرف صبحانه در ساعت 08:00 به سمت قله حرکت کردیم و ساعت 09:00 زمان نثار درود بر شکوه و جلال قله علم کوه بود. (ارتفاع 4855) بعد از گفتن شادباش­ها به یکدیگر و انداختن عکس­ها به یادگار، ساعت 10:00 عزم فرود کردیم.

بعد از شن اسکی و تراورس بخشی از مسیر دوباره به دامنه ­های مرجیکش رسیده و از اینجا به بعد از همان مسیر صعود راهمان را برای برگشت به کمپ ادامه دادیم. ساعت 12:15 به کمپ رسیدیم و 90 دقیقه زمانی بود که به تجدید قوا، خوردن ناهار جمع کردن کمپ و مجهز کردن کوله­ ها به تجهیزات باقیمانده در چادرها گذشت. بعد از شکل ­گیری دوباره نظم تیمی و جمع کردن و حمل زباله ­های باقیمانده در محل کمپ، ساعت 14 حرکت به سمت تنگ گلو، جایی که ماشین­هایی که روز قبل ما را به آنجا آورده بودند انتظارمان را می­کشیدند آغاز شد. علیرغم خستگی در دل اما شاد بودیم از ایام خوشی که در آغوش علم ­کوه سپری کرده بودیم. پس از 2 ساعت به تنگه گلو رسیدیم و سوار بر نیسان به سمت رودبارک حرکت نمودیم.

بعد از تماشای ۱:۳۰ دقیقه ­ای آخرین مناظر منطقه تخت سلیمان، ساعت 18 به فدراسیون رسیدیم . تعویض لباس و زدن آب به دست و رو، همه آنچه بود که ما را برای سوار شدن به ماشین و عزم حرکت به سمت همدان آماده می­کرد. جزء یکی دو توقف کوتاه باقی مسیر را پیوسته به سمت کرج وسپس همدان ادامه دادیم وساعت 01:00 بامداد روز پنجشنبه 29 مرداد 93 به همدان رسیدیم.جای همه دوستانی که افتخار همگامی با آن­ها را در این برنامه نداشتیم خالی.....

در آخر ضمن خسته نباشی به آقای شعبانی سرپرست تیم کوهنوردی کارمندان ذوب آهن اصفهان و تشکر از ایشان از آقا رضا شریفی مربی خودم وتمام بچه های گروه یاران تشکر می نمایم.

گزارش از رضا محمدی

عبارت داخل تصویر

منصوره حق شناس
۱۳۹۳/۰۶/۳۰ ۱۴:۵۲
درود بر شماخداقوت عکسا وگزارش عالی بودهمیشه برفرازباشید.