گزارش صعود دره یخار دماوند 28/خرداد 95

تاریخ 28/03/95

سرپرست برنامه : آقای مهدی خاوری

و پیدا کردن کوهنورد مفقود شده هرمزگانی آقای برکت صادقی

اینجانب  مهدی خاوری  و وحید یونسیان در روز چهار شنبه 26/03/95 ساعت  3 بامداد همدان را به سمت تهران ترک نمودیم . و در ساعت 12 ظهر به روستای گزانه  رسیدیم بعد از از پارک کردن ماشین جلوی مسجد به سمت مسیر شمال شرقی دماوند  حرکت نمودیم مسیر شمال شرقی  یکی از  زیباترین مسیرهای دماوند  می باشد بعد از 4 ساعت پیمایش به چشمه پر آب و آخرین  درختان بید  به نام استله سر رسیدیم، باتوجه به زیبایی منطقه و آب گوارا تصمیم گرفتیم شب را در آنجا بمانیم فردای آن روز پنجشنبه 28/3/95 بعد از درست کردن نهار و جمع کردن وسایل ساعت 7 صبح  به سمت دره یخار حرکت نمودیم ساعت 11 بود که به ابتدای دره یخار رسیدیم بعد از کمی استراحت و پوشیدن کفش دو پوش آقای یونسیان ،شروع به حرکت از دره نمودیم ساعت 14 بود که به ابتدای دو راهی دهلیز مرکزی و دهلیز شرقی رسیدیم ، مسیر صعود ما دهلیز سمت چپ بود ، محل کمپ دهلیز شرقی در ابتدای دو راهی می باشد در ارتفاع 4000 ،ولی من تصمیم گرفتم به خاطر اینکه کار فردا سبکتر باشد به صعود ادامه دهیم با بستن کرامپونها شروع به صعود نمودیم، بعد از حدود 2ساعت پیمایش چیزی مثل کوله مشاهده کردیم و با توجه به اینکه وحید یک موبایل از کف یخچال و در ادامه یک پانچو پیدا کرده بودیم فکر کردیم سومی هم کوله باشد ولی با نزدیک شدن به آن فهمیدیم که جسد یک کوهنورد می باشد و با توجه به اینکه می دانستیم یک کوهنورد هرمزگانی حدود یک ماه است که گم شده مطمئن شدیم که خود اوست ، بعد از ثبت ارتفاع وی که در حدود 4400 بود به صعود خود ادامه دادیم بعد از حدود یک و نیم ساعت صعود حدود ساعت 18 عصر بود که یک شکاف کوچک سنگ را در ارتفاع 4700 متری پیدا نمودیم که ابتدا با مشاهده اینکه تلفن آنتن دارد محل دقیق جسد را اطلاع رسانی کردیم و شب را نیز در همانجا بیواک کردیم.

شب نسبتا سردی بود که با بارش برف نیز همراه شد که ما با کشیدن پوش چادر روی خودمان شب را به صبح رساندیم ،روز جمعه 28/05/95 ساعت 5 صبح بیدار شدیم و بعد از خوردن صبحانه و جمع کردن وسایل ساعت 6:30  با بستن طناب و حمایت کامل ، بعد از 6 ساعت پیمایش مستمر ساعت 12:30 به قله دماوند رسیدیم و بعد از گرفتن عکس یادگاری به سمت مسیر جنوبی  حرکت نمودیم و ساعت حدود 18 عصر بود که به مسجد یاهمان گوسفند سرا  رسیدیم و با فرستادن ماشین از طرف خانواده کوهنورد مرحوم آقای برکت صادقی به پایین آمدیم و بعد از گفتن کمی توضیحات و دادن موبایل و عکسهای آن مرحوم به خانمش دماوند را به سمت همدان ترک نمودیم . در اینجا لازم می دانم از همه عزیزانی که با تماسها و راهنمایی های خود ما را در هرچه بهتر انجام دادن برنامه یاری نمودند کمال تشکر و سپاسگذاری را دارم.