گزارش دوچرخه سواری در دشت لار خرداد 93
سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
2 نظر
2939 بازدید

به نام حق


پر کن پیاله را ،کین جام آتشین 

 

دیری است ره به حال خرابم نمی برد

 

این جامها که در پی هم می شود تهی 

 

دریای آتش است که ریزم به کام خویش 

 

گرداب می رباید و آبم نمی برد

 

من با سمند سرکش و جادویی شراب 

 

تا بیکران عالم پندار رفته ام  

 

تا دشت پر ستاره اندیشه های گرم 

 

تا مرز ناشناخته مرگ و زندگی  

 

تا کوچه باغ خاطره های گریز پا 

 

تا شهر یادها، دیگر شراب هم  

 

جز تا کنار بستر خوابم ؛ نمی برد

 

هان ای عقاب عشق 

 

از اوج قله های مه آلود دوردست

 

پرواز کن به دشت غم انگیز عمر من 

 

آنجا ببر مرا که شرابم نمی برد

 

آن بی ستاره ام که عقابم نمی برد

 

در را ه زندگی؛؛  

 

با این همه تلاش و تمنا و تشنگی  

 

با این که ناله می کنم از دل که

 

آب.. آب..

 

دیگر فریب هم به سرابم نمی برد  

 

           پر کن پیاله را   

         

(زنده یاد،فریدون مشیری)   

 

 

ضمن درود به یاران عزیز ،گزارشی ؛ از برنامه ای مختصر و مفید را بعرض میرسانم.

 

 

 

موضوع برنامه: دوچرخه سواری در دشت لار

 

سرپرست برنامه: آقای آرش فلاح

 

شروع برنامه:93/3/19

 

خاتمه برنامه:93/3/20

 

کل کیلومتر طی شده:98 کیلومتر

 

کل تایم مفید رکابزدن: 8 ساعت و  50  دقیقه

 

اعضاء تیم: آقایان آرش فلاح  - سعید حیدری

 

اطلاعاتی در مورد دشت لار(بر گرفته از ویکی پدیا)

 

دشت لار یا لار در کوهپایه قله دماوند واقع شده که در تقسیمات کشوری بخش شمالی و شمال شرقی آن در استان مازندران و بخش جنوبی و جنوب غربی آن در لواسانات شهرستان شمیران استان تهران می باشد. دشت لار از شمال به کوههای شهرستان نور مازندران از شرق و شمال شرق به کوه دماوند از جنوب شرق به ایرا ، شهرستان دماوند و پلور مازندران از جنوب به افجه و امامه و لواسان بزرگ و از غرب به خاتون بارگاه و گرمابدر کشیده شده‌است. عنوان دشت لار در سال ۵۴ به عنوان پارک ملی لار تبدیل شد. وسعت لار در حدود ۷۳۵۰۰ هکتار است. از سال ۶۱ طبق مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده اداره می‌شود و از سال ۷۰ بعضی از مناطق آن برای شکار و تیراندازی ممنوع اعلام گردید. مختصات منطقه حفاظت شده لار ۵۴/۳۵ عرض شمالی و ۳۳/۵۱ طول شرقی است.

 

لار در ادوار تاریخی جزئی از ناحیه تاریخی قصران از توابع ری به حساب می آمده است که در کتب تاریخی مکررا از آن با نام لار قصران یاد شده است

 

کوه های منطقه لار:

 

کوه دماوند، کوه دیو آسیاب، کوه یخ کمر، کوه گل زرد، کوه پهنک، کوه زرشکی، کوه کمردشت، کوه نمک کوسر کوه سیاه چال، کوه آرو، کوه اسب کلک، کوه کافر راه، کوه کبود،

 

رود های منطقه:

 

رود لار، رود دیو آسیاب، رود سفیدآب، رود ورارود، رود الرم، چهل بره، آب امام پهنک، آب سیاه چال

گیاهان دشت لار و بلندی‌های دربرگیرنده آن گوناگونی چشمگیری دارد. شماری از این گیاهان خوراکی و دارویی است که در اردیبهشت ماه دوستداران سبزی چین را فرا می‌خواند. گون و خرگوشک و آویشن (اوشم) و شنگ، لواش، سیرک (تلم)، پیازک، قارچ وحشی، کاسنی، گلپر (الرگ)، شیرین بیان، باریجه، چای کوهی، بارهنگ و والک نمونه‌هایی از گیاهان دشت لار و بلندی‌های آن است. زنبق وحشی بنفش و ارغوانی و مرغک و گل زرد، و شقایق دشت لار را در بهار رنگارنگ کرده زیبایی آن دو چندان می‌شود.

 

ماهی قزل آلای خال قرمز ، ماهی بومی رودخانه و دریاچه لار است. افعی البرزی، افعی دماوندی، بزمجه، مارمولک، روباه، گرگ، خرس قهوه ای، پلنگ، گراز، کل و بزکوهی، قوچ و میش، آهو، موش صحرایی، قورباقه، لاک پشت، واشه، شهباز، عقاب، کبک، کبک دری، خفاش ؛کژدم زرد، سرگین قلتان، سنجاقک، پشه آبرو؛ از جمله جانوران و حشرات منطقه میباشند.

 

دسترسی و ورود به پارک ملی لار از سه مسیر ماشین رو صورت می‌گیرد 

 

مسیر اول: از طریق منطقه (گردنه ایرا) می‌باشد. این مسیر از روستای ایرا تا پاسگاه محیط بانی قوشخانه( ورودی جنوبی پارک ملی لار) امتداد می‌یابد.روستای ایرا، به وسیله راه آسفالته، از یک سو با شهر رودهن و از یک سو با جاجرود(از مسیر سد لتیان) و از دو مسیر دیگر به شهر لواسان مرتبط است. رسیدن به روستای ایرا پس از خروج از لواسان با عبور از برگ جهان و نیکنام ده و یا از مسیر جاجرود با عبور از کنار سد لتیان و گذر از نیکنامده و انشعاب از روستای کلان به سادگی میسر می‌شود.

مسیر دوم:از جاده آبعلی(تهران به سمت آمل)در داخل شهر پلور منشعب می‌شود. این مسیر از سه راهی پلور تا پست ورودی پاسگاه محیط بانی دلیچای (ورودی شرقی پارک ملی لار) امتداد یافته و دسترسی به پارک ملی لار را از طریق جاده آسفالته، ممکن می‌سازد.

مسیر سوم :ازطریق روستای گرمابدر شهرستان شمیرانات در نزدیکی فشم است که به غرب پارک ملی لار دسترسی دارد و بیشتر مورد استفاده دامداران بومی و عشایر قرار می‌گرفته‌است.عبور از این مسیر نیاز به اخذ مجوز از پاسگاه شکاربانی گرمابدر دارد.

 

 یکشنبه 93/3/18

 

ساعت  23:00 بعد از بار گیری دوچرخه ها بر روی ماشین،به طرف تهران وبه نیت رسیدن به پلور به راه افتادیم.ساعت 4:30دقیقه صبح دوشنبه ،به قرار گاه پلور رسیدیم وبعد از استراحتی یک ونیم ساعته، ومرتب کردن چرخها به سمت سد لار حرکت کردیم.

از همان ابتدا دماوند همیشه سر فراز بود که به ما خیر مقدم میگفت ومارا بیشتر ازهمیشه مفتون خود میساخت.

بعد ازطی حدود  9  کیلومتر مسیر آسفالت، به محیط بانی  دشت لار و شروع مسیر خاکی رسیدیم.خوشبختانه بدون هیچگونه سوال وجواب خاصی، وفقط با سلام واحوال پرسی معمولی ؛وارد منطقه حفاظت شده لار شدیم.

با توجه به اینکه مبنای برنامه از زمان پیشنهاد؛ تفریحی و لذت بردن از طبیعت بکر منطقه بود ؛نه عجله ای در کار بود ونه مقصدی خاص و حتمی.بارشهای سال گذشته چهره زمستانی دماوند را حفظ کرده بود و دشت نیز کاملا از خواب زمستانی در نیامده بود.شروع برنامه ما هم با هوایی نیمه ابری بود که این مسئله هر چند از لحاظ عکاسی کمی مشکل ساز بود ؛ولی از نظر تعرق کم در فعالیت ؛کمک زیادی به ما میکرد.در مسیر حرکت شرق به غرب ؛ مجبور به گذشتن از چند رودخانه بودیم که آن هم خوشبختانه با مشکل خاصی (بخاطر عمق کم آب)مواجه نشدیم.

 

 حدود ساعت 13:30به امامزاده ای به نام پنج تن ؟؟؟!!! رسیدیم . با توجه به پرس و جویی که کرده بودیم و جهت صرف نهار چشمه دوبرار را در نظر داشتیم؛بدون توجه و بررسی خاصی به راهمان ادامه دادیم. با در نظر گرفتن این مسئله که از طراوت و زیبایی منطقه (به دلیل دور شدن از دریاچه)کم شده بود؛ بعد از صرف نهار در نزدیکی چشمه دوبرار و مختصر استراحتی ؛راه بازگشت را در پیش گرفتیم.

 

در مسیر برگشت ؛ سری به امامزاده ذکر شده زدیم ومتحیر وحیران شدیم که چه هزینه هنگفتی جهت فضا سازی داخلی انجام شده بود واصلا این امام یا امامها  چطور سر از اینجا در آورده بودند؟؟؟؟!!!!!

 

تا ساعت 18:30با توقفهای متوالی جهت عکاسی(هوا کاملا آفتابی شده بود)به مسیر ادامه دادیم  ودر منطقه ای که ساختمانی به عنوان پست تفرجگاهی(البته متروکه)در آن ودر اطراف نیز میز وصندلیهایی از بتون موجود بود؛چادر را برای یک شبمانی زیبا برپا کردیم.جای دوستان خالی؛؛ شبی به یاد ماندنی بود.

 

سه شنبه 93/3/20

 

بعد از یک استراحت مکفی وصرف صبحانه ای مفصل،به سمت محیط بانی ودر نهایت به مبدا حرکتمان(قرار گاه پلور)حرکت کردیم.بعد از نهار نیز پلور ودماوند را تا دیداری دیگر (ساعت 15:30)بدرود گفتیم وبدینسان به برنامه خاتمه دادیم.

 

در پایان جا دارد از دوست بزرگوارم؛ جناب آقای آرش فلاح بابت زحماتی که در این برنامه متحمل شدند تشکر ویژه داشته باشم .    

         

 حق یارتان

 

تصاویر برنامه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر
 
منصوره حق شناس
۱۳۹۳/۰۴/۰۲ ۱۷:۴۲
خداقوت آقاسعید بسیارعالی وزیبا بود پیروزباشید.
حسن
۱۳۹۳/۰۵/۰۲ ۰۰:۰۰
سلام آقا از عکسها و گزارش واقعا لذت بردم. موفق باشید mybicycle.blogfa.com