گزارش صعود به قله شاه نشین 24 اردیبهشت 94
یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴

گزارش برنامه  صعود به قله شاه نشین (3137m)

منطقه چهل چشمه

24 اردیبهشت 94

نفرات : پوریا بوجاریان (سرپرست ) ، مصطفی جعفری ، خانم دکتر حسن زاده (از تهران )

مقدمه :

چهل‌ چشمه

نام کوهی است به ارتفاع ۳٬۱۳۷ متر از سطح آب‌های آزاد[۱] که دراستان کردستان در غرب ایران قرار گرفته‌است. این کوه در ۵۳ کیلومتری جنوب شرقی سقز شمال غربی شهرستان دیوان دره و شمال شرقی شهرستان مریوان قرار گرفته‌است.

مجموعه کوه‌های چهل چشمه شامل حدود بیست قلهٔ دیگر می‌باشد از جمله شاه‌نشین در چهل‌چشمه، دالاش، دوبرار، کوه سلطان ئه خزه ر توو، کوه باینچوب، کوه افراسیاب، کوه کانی میران، کوه مزگت و میرزا (مسجد و میرزا)، باشورتی وکوه کل کوژ با ارتفاعات گوناگون. خود قلهٔ چهل‌چشمه یا شاه‌نشین دارای یال‌های متعددی می‌باشد، ازجمله: کل با، یا یال مله که وه، یال کانی زلیخا یا قولی زلیخا، یال گاوه لال، یال برده قبله، یال شاه‌نشین، یال کال کالی، یال دلو، یال ئه ستیره ره ش (ستاره سیاه).

این منطقه از برف‌گیرترین و سردسیرترین مناطق کردستان به حساب می‌آید و در تمام طول سال از برف پوشیده شده است.

پوشش گیاهی

این مجموعه عظیم کوهستانی صدها گونهٔ گیاهی دارویی بی‌نظیر را در خود جای داده است ازجمله: سولان یاگل پامچال، کاشمه، لووشه، پسل یا کول، سموور، ریواس، منی، سووره بنه، گونی، کنیوال، پیچک، برزا، سنوبر، قیتران، بنفشه، سالمه و... بی‌نظیرترین مجموعهٔ گل و گیاه رادر ایران به وجود آورده است.

چشمه‌ها و ییلاق‌ها

در تمام جبهه‌های این منطقه چشمه‌های فراوانی وجود که که معروف‌ترین و پُر آب‌ترین چشمه آن کانی چاو ره ش نام دارد که در ضلع جنوب شرقی آن قرار دارد. از ییلاق‌های چهل‌چشمه می‌توان از ییلاق قولنگ احمد خدر در منطقهٔ شمال شرق دیواندره، ییلاق میکائیل کویره، هوار یا ییلاق کانی چاوره‌ش، ییلاق جمین، ییلاق کانی زلیخا و در آخر ییلاق مصطفی خان نام برد. در این مجموعه به دلیل مسیرهای پر شیب و دره‌های بهمن‌گیر ان در زمستان بسیار خطرناک می‌باشد و جهت صعود به آن باید حتماً از راهنماها و کوهنوردان آشنا به مسیر منطقه استفاده نمود.

گزارش برنامه به روایت تصویر و متن :

ظهر پنجشنبه 24/02/94 با تماس خانم دکتر حسن زاده از تهران و اعلام آمادگی ایشان برای شرکت در برنامه و هماهنگی ام با آقای جعفری برنامه ریزی حرکت به سوی چهل چشمه را انجام دادیم .

ساعت 9 شب از همدان به طرف کردستان، استانی با مردمی بزرگ و مهربان حرکت کردیم . با توجه با هماهنگی هایی که با دوست کوهنورد و هیمالیا نورد عزیز سقزی ام آقای رستمی داشتم تصمیم بر این شد  شب را به دلیل نامعلوم بودن جاده منتهی به روستای بست در دیواندره بمانیم . صبح روز جمعه 25/02/94 از جاده دیواندره – سقز کیلومتر 15 در یک جاده انحرافی افتادیم که مناظر طبیعی و زیبای آن جاده ما را بس شگفت زده کرد.

با گذشت 40 کیلومتر راه آسفالت و خاکی به روستای بست ، مسکنه ایی با بافت زیبا و ماسوله ایی و همچنین مردمانی آرام و مهمان نواز رسیدیم . با گذشت از میانه روستا و دیدار مردم آنجا به انتهای روستا که خانه کوهنوردان قرار داشت رفتیم که بسیار تمیز و امکانات کاملی هم داشت .

منطقه شلوغ بود ، تیم های زیادی حضور داشته که اکثر هم برای صعود راهی شده بودند با وجود وقت کم وسایل را جمع کرده و با خوردن صبحانه ساعت 9:30 بطرف قله حرکت کردیم .

از همان اول راه منطقه زیبایی خودش را به روی ما گشود و حالا می فهمیدم که همه آنچه را که همیشه در رابطه با طبیعت چهل چشمه در بهار شنیده بودم حال با چشم بینا میبینم و با گوشی شنوا صدای گذر باد را در دشت هایش و آوای پرندگان عاشق اش را در لابلای شاخسارها و گلهایش می شنوم . این برای من و دوستان همراه بسیار جالب و اگر جمله ام احساسی گونه نشود رویایی بود .

اگر از زیبایی های بین مسیر بخواهم بگویم قطعی به حسب تجربه از حوصله متن وار بودن گزارش بیرون خواهد بود چرا که به قاب تصویر و کلام کشیدن آن زیبایی ها از دشت ها ، نمای قله های فرعی و اصلی ، پوشش گیاهی منحصر به فرد به خصوص ریواس معروف (که خیلی هم مصرف کردیم در بین راه ) توماری دراز می خواهد ولی با گذشت از کنار این طبیعت زیبا ساعت 14:30 به قله شاه نشین رسیدیم . باد شدیدی روس قله می وزید که ما با گرفتن چند عکس و دیدار چشمی از خط الرأس بطرف پایین رهسپار شدیم .

در زیر قله به فاصله نیم ساعتی دشتی بزرگ با پوششی سبزگونه و در انبوه گلهای زرد خاص قرار داشت که ما آنجا را برای کمی استراحت و میل تنقلات انتخاب نمودیم .

ساعت 15:20 از مسیر دره سمت راست بطرف شمال شرقی فرود را آغاز کردیم که در میانه مسیر با دیدار از چند آبشار زیبا و دره هایی وحشی مسیر ما را راهنمایی می کرد به حسب اتفاق در بین مسیر تیمی از دوستان همدانی که شمار آنها به 12 نفر می رسید و همه مسن هم بودن دیدیم و جالب تر که در میانه آنها چهره " استاد علی " را دیدم و ایشان هم بنا به لطفی که نسبت به بنده دارند با آغوشی گرم مرا پذیرا شدند با ابراز محبت دوستان دوباره بطرف پایین حرکت کردیم .

ساعت 19:30 دوباره به روستا مراجعت نمودیم و خود را برای شبمانی در روستا و کنار مردمی به این خونگرمی آماده کردیم .

صبح روز شنبه 26/02/94 با خوردن صبحانه تصمیم بر این بود با گردشی در روستا بطرف همدان حرکت کنیم . و این پرسه زدن در روستا ما را با خانواده ای آشنا کرد که به واقع از محبت و مهمان نوازی آنها ما به وجد آمدیم و جالب بود خانمی مهربان که همسرش هم به صحرا رفته بود برای محبت به ما تمام شیر و ماست و دوغ آنروز خود را به ما دادند و ما هم برای ابراز تشکر از کنسرو ها  و... به آنها دادیم و این ارتباط برای من خیلی ارزنده بود و به فکر یک چیز افتادم اینکه : " گاهی بعضی ازآدمها آنقدر خود را بالا می دانند یا جدا از دیگران ولی در عین حالی که نیازمند حضور دیگران هم هستند و به نوعی احتیاج دارند حال این نیاز گاه مادی یا معنوی است و همین طور برعکس هم هستند آدمهایی که در هر شرایطی باشند آن مقام و معرفت انسانی خود را حفظ می کنند " ولی در کل امیدوارم ما همیشه به همین خوبها برخورد کنیم دعایی که همیشه بزرگ های خانواده برای ما می کنند " به خوب برخورد کنی !" .

با خداحافظی از آن خانواده محترم به راه ادامه دادیم و ظهر برای ناهار به سراب قروه رفتیم و جای خوبی بود. ساعت 17:30 برنامه با رسیدن به همدان به پایان رسید .

نتیجه

یکی از نتایج و نقاط قوت برنامه این بود که خوب برنامه به نوعی هم صعود قله را در خود جای داده بود در کنار دیدار از طبیعت بکر منطقه چهل چشمه و دیگر اینکه در کنار تمام اینها من با دوستانی همقدم شده بودم که هر کدام از خوبان بودند از جمله دوست خوب و با اخلاق ام آقای مصطفی جعفری که با حضور خود و زحمت آوردن وسیله در کنار آن همه خنده ها و لطف بی دریغ اش جنبه خاصی به برنامه بخشیده بود ، همچنین خانم دکتر حسن زاده که از دوستان کوهنورد آملی ساکن در تهران بنده بودند از جمله کوهنوردان با تجربه و مستعدی هستند که با صعود اخیر خودشان به بام آفریقا ( کلیمانجارو) افتخارکسب کرده اند .

فقط بدون معطلی این را ذکر کنم که سپاسگذارم از حضور شما دوستان در برنامه و همچنین با تقدیم ادب و ارسال درود به شما خواننده محترم گزارش برنامه چهل چشمه اردیبهشت 1394 روزگار بر همه شما میمون باد .