گزارش صعود به قله دنا اردیبهشت 97

بوی لوس‌ترین دختر بهار،
که لای موهای فرخورده‌ی خرمایی رنگش
عطر شکوفه‌های گیلاس است،
و از چشم‌های قهوه‌ایش شیطنت می‌بارد.
خلاصه که: همواره  آب و جارو کنید راه را برایش،
این دخترک لوس بهاری دلش به نازکی شیشه و قهرش به سختی صخره‌هاست،
حسابی هوایش را داشته باشید...
تا می‌توانید عاشقش باشید که بوسه خرجش کنید و دل به دلش بدهید،

تهیه گزارش: خانم سهیلی
تعداد نفرات شرکت کننده:   10

بنام خالق کوها

ساعت 2 شب  از همدان به سمت روستای خفر (محل شروع برنامه ) حرکت کردیم , در بین راه  به مناسبت نیمه شعبان , دیگ های نذری  گذاشته بودن و با گرفتن آش نذری ,که خیلی هم خوشمزه بود  ,به راه خودمون ادامه دادیم بعد از حدود 13 ساعت به روستای خفر از توابع شهر سمیرم رسیدیم. با توجه به کمبود وقت بلافاصله نیسانی اجاره کردیم و کوله هارو, بار نیسان کردیم وتا اخر کوچه باغ ها که مبدا شروع کوهنوردی ما بود رفتیم, اول مسیر هوا کاملا بهاری بود ,از دیدن رشته کوه دنا و این طعبیت زیبای وحشی لذت می بردیم مسیر رو  ادامه دادیم . همچنین از چشمه  ای که درمسیرمان بود آبی گوارا نوشیدیم و قمقمه های خودمون رو پر آب کردیم و راه رو ادامه دادیم .ساعت شش عصر رسیدیم به جانپناه, بعد از برپا کردن چادر ها و صرف شام آقای زارعی جلسه توجیهی گذاشتن که فردا چه  ساعتی حرکت کنیم و در صورت اتفاقات احتمالی (مصدوم شدن- ارتفاع زدگی – خستگی)چگونه باید عمل کنیم رو برا همنوردان توضیح دادن و قرار شد یک وعده غذا برای مسیر پیمایش و همچنین تنقلات رو اماده کنیم و در کوله حمله قرار دهیم ..ساعت چهار بیدار شدیم و با خوردن صبحانه در حدود ساعت 5 به سمت قله حرکت کردیم . پس از طی مسافتی کرامپون ها رو بستیم و به راه خودمون ادامه دادیم , در مسیر بهمنی که روز قبل  اتفاق افتاده بود رو مشاهده کردیم و همچنین  رد پای خرس ها رو کاملا می دیدیم  .. مسیر کاملا پوشیده از برف و سفت بود که نشون میداد برنامه کاملا زمستانی هستش, که بدون کرامپون حتی توانایی راه رفتن هم نداشتیم ...به راستی منطقه دنا طبیعتی وحشی , زیبا و بکر داشت .خدارو شکر همنوردان از لحاظ آمادگی  در فرم خوبی بودن و مسیر هارو به راحتی پیمایش میکردند, حدود ساعت 12 ظهر هوا کمی ابری و مه آلود شد و با توجه به زمان و مسافتی که  تا قله داشتیم با جی پی اس به راه خودمون ادامه دادیم و در ساعت 1 ظهر به  قله زیبای قاشمستان بزرگ ترین قله  در رشته کوه دنا رسیدیم ...از طرفی به خودمان مبالیدیم که توانستیم این قله زیبا رو در چنین هوایی فتح کنیم و از طرفی شکر میکردیم که خداوند یارو یاورمان بود در طول مسیر, بعد حدود 15 دقیقه  گرفتن عکس یادگاری و خوردن مقداری تنقلات به سمت جانپناه راهی شدیم,در اواسط مسیر برگشت به باران خوردیم  وحدود ساعت 6 عصر به جانپناه رسیدیم , با توجه به بارش باران چادر هارو جمع کردیم و به سمت روستا راهی شدیم و حدود ساعت 9:30 دقیقه شب به روستا رسیدیم و مهمان منزل  ننه مخمل شدیم بانوی که سرشار بود از محبت مادر بودن و معرفت پدر بودن, شب رو اونجا سپری کردیم و صبح با جمع آوری وسایل و کوله هایمان ساعت 10 به سمت همدان حرکت کردیم .در بین راه از آبشار سمیرم دیدن کردیم و عکس هایی به یادگار گرفتیم..البته در مسیر متوجه شدیم تولد یکی از همنوردهامون هم هستش و با گرفتن کیک تولد و غافلگیر کردنش لحظاتی شاد  رو رقم زدیم .و ساعت 1 شب به همدان رسیدیم .
از پیشکسوتان و مربیان گروهمان کمال تشکر رو داریم  که به ما بها دادن و مارو پرورش  دادن تا ما هم فرزند کوه باشیم .
همچنین از پیشکسوت کوهنوردی یاسوج آقای سی سختی که اطلاعاتی درمورد قله قاشمستان به ما دادن کمال تشکر رو داریم    و همچنین آقای هاشم نژاد بابت اطلاعات هواشناسی و شرایط جوی

همنوردان : خانم ها - ترکمان، جنتی، سهیلی،
آقایان - آقا خانی  ,جعفری, مرادی,مستقیمی, طولابی , زارعی و مهمان بزرگواری از گروه دانشگاه علوم پزشکی آقای علی ساکی
با تشکر از همه ی بزرگواران باشد که همچون  رشته کوه زاگرس بر فراز و مانا  باشید

قله قاش مستان بلندترین قله رشته کوه زاگرس در بین قلل دنا می باشد. و در میان ده قله مرتفع ایران جایی دارد. رشته کوه دنا در مرز استان های اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس قرار دارد که به نقلی بیش از 40 قله بالای 4000 متر را در دل خود داراست که این نیز در بین کوه های ایران تعداد قابل توجهی محسوب می شود.