گزارش و تصاویر صعود به قله قزل ارسلان 28 آذر 93

گزارش برنامه  صعود به قله قزل ارسلان

جمعه 28  آذر 93

سرپرست برنامه : آقای وحید محمودی

ابتدای گزارش را با سخنی از دوست عزیزم حسین مسافری آغاز میکنم که در آخر برنامه نزدیکیهای روستای وهنان؛ با لحنی خاص گفت:

"یک خاطره ی دیگر بر خاطرات قزل اضافه شد..."

قله قزل ارسلان نه تنها برای کوهنوردان همدانی بلکه نامی آشناست برای کوهنوردان ایرانی تا آنجایی که کاظم فریدیان برای صعود به قله K2 در این منطقه تمریهایی را انجام داده است. همچنین از نظر بنده و بسیاری دیگر از کوهنوردان همدان زیباترین قله از قلل الوند نیز می باشد و این زیبایی در فصل زمستان زمانی که قزل ارسلان سفید پوش می گردد بیشتر چشم نوازی می کند. برای دسترسی به این قله می توان از روستای برفین (در زمستان به دلیل وجود بهمن در مسیر توصیه نمی شود) و روستای وهنان(نزدیک ترین روستا به قزل ارسلان) اقدام کرد. لازم به ذکر است از منطقه کلاغ لان هم از روی خط الرأس می توان به قله دائم برف و سپس به جان پناه قزل رسید که مسیری بسیار زیبا می باشد؛ یا اینکه از روستای برفین به قله دائم برف رفته و باز هم به جان پناه قزل رسید و به این ترتیب از خطرات بهمن که در مسیر تابستانی برفین به قزل وجود دارد به دور ماند. در نزدیکیهای جان پناه قزل فقط یک چشمه وجود دارد که در فصل زمستان قابل استفاده نمی باشد. هرچند بنده تا به حال حیوان درنده ای در این منطقه ندیده ام ولی باید به توصیه پیش کسوتان توجه کرد که به دلیل وجود گرگ با نفرات کم وارد این منطقه نشویم (خصوصأ در فصل زمستان). همچنین به نفراتی که از طریق روستای وهنان قصد صعود به قله قزل ارسلان را دارند توصیه میشود که با وسیله ی نقلیه شخصی به روستا بروند یا حداقل برای برگشت با راننده ای هماهنگ کنند زیرا برای برگشت در روستابه سختی وسیله گیر می آید. و در آخر اگر قصد صعود مسیر تیغه ای را دارید حتمأ طناب، انفرادی و ترجیحأ مقداری وسیله فنی به همراه داشته باشید.

و اما گزارش این برنامه:

از آنجا که بیشتر نفرات گروه در برنامه کویر مرنجاب حضور داشتند صبح ساعت 6 فقط 13 نفر در محل قرار گرد هم آمدیم که 2 نفر از ایشان هم به عنوان میهمان در برنامه حاضر شدند.

با چهار خودروی سواری همگی به روستای وهنان رفتیم و ماشینها را در روستا پارک کرده و حدود ساعت 7 بود که به سمت جان پناه حرکت کردیم. قبل از رسیدن به جان پناه در فاصله حدودأ نیم ساعتی یکی از میهمانان برنامه به علت ضعف جسمانی از ادامه ی مسیر  منصرف شد، به همین دلیل آقای بیات که معرف دوستمان بود ایشان را تا روستا همراهی کرد.

یازده نفری ادامه دادیم و ساعت 10 در جان پناه صبحانه ای مفصل صرف کردیم. از نقاط قوت این برنامه حضور آقای امیر اکبری بود که گروه چندی از حضور ایشان بی بهره بود و خوشبختانه چند هفته ای است که نفرات جدید هم توفیق کسب تجربه را از ایشان دارند.

سه نفر از دوستان ترجیح دادند در جان پناه استراحت کنند و 8 نفر بعدی؛ ساعت 11:20 در دو  کرده ی 4 نفری از مسیر تیغه ها به سمت قله حرکت کردیم. کرده ی اول با مسئولیت آقای شعبانی به همراه آقایان عظیمی، غفوری و مهرپویا رهسپار شدند و مسیرهای سنگینتری نسبت به ما صعود کردند. کرده ی بعدی که متشکل بود از بنده، آقای مسافری، سرکار خانم بیات و میهمانمان آقا آرش هم با همکاری یکدیگر از صعودمان بر روی تیغه ها لذت بردیم.

به دلیل بارشهای چند روز قبل تمامی قیف ها انباشته از برف پودری بود و خطر بهمن مسیرهای داخل قیف را تهدید می کرد به همین دلیل امکان تراورس وجود نداشت. خوشبختانه بارش نداشتیم ولی هوا کاملأ ابری و نسبتأ سرد بود. همچنین وزش باد و برف های پودری دست به دست هم داده بودند که شرایط صعود ما را کمی دشوار کنند و همین هم لذت صعود را افزایش می داد. بالآخره ساعت حدود 3 بعد از ظهر بود که همگی بر بلندای قزل ارسلان ایستادیم عکسی به یادگار گرفته و از مسیر نرمال به سمت جان پناه فرود آمدیم. در جان پناه مقداری تنقلات خوردیم و به سمت روستای وهنان سرازیر شدیم، هوا روبه خرابی می رفت و ما هم سرعت خود را افزایش دادیم تا به خانه ییلاقی های بالای وهنان رسیدیم. استراحتی کوتاه داشتیم و همگی حدود ساعت 7 عصر به روستا رسیدیم و با خودروهای خود به همدان برگشتیم.

در پایان جا دارد از آقای حسین بیات به دلیل اینکه به خاطر دوست خودش از لذت صعود دست کشید تشکر نمایم و همچنین از صبر و تحمل دوستانی که در جان پناه منتظر ما شدند سپاسگزارم.

با آرزوی صعود هایی زیبا برای کسانی که وقت خود را صرف خواندن این گزارش کردند.