گزارش صعود به قله کل جنو مرداد99

یک روز رسد نشاط اندازه دشت

افسانه زندگی چنین است گلم
در سایه کوه باید از دشت گذشت

گزارش صعود به دومین قله فنی ایران کول جنو .استان لرستان .ازنا . دیار شیر زنان و مردان پاکدل.مردمانی از جنس غرور
طی تماسهایی چند هفته ای که با جناب علیزاده بزرگوار داشتم و عزم صعود به قله کول جنو  را داشتندبا دعوت ایشان و سابقه همنوردی رو با ایشان و گروه پر مهرشان در یخچال همدان داشتم روز شماری میکردم تا دوباره نصیبم گردد هم قدمی با ایشان....
بعد از برنامه ریزی و کسب آگاهی و اطلاعات از پیشکسوتان و همنوردان بزرگوار در مورد این قله فنی ساعت ده شب به همراه دونفر از همنوردان  و همنوردی از زنجان به سمت ازنا حرکت کردیم.در ازنا مهمان خانواده پر مهر و عزیز و مادر گرامی خانواده لک بودیم که صبح هم افتخاری شد در رکاب سه نفر از برادران لک و مخصوصا جناب سرهنگ لک بودیم
صبح با شوق و ذوقی که خوابی درست حسابی نداشتیم کوله بر کول گرفتیم و با نظم گروهی و نشاط به حرکت درآمدیم و از پارکینگ که تعبیه شده خرامان پیش رفتیم و در تاریکی چراغ پناهگاه کاملا مشخص بود و تداعی پناهگاه یخچال رو میکرد
بعد از طی مسافتی حدود ۳ونیم ساعت و گفتگو و گپ با همنوردان و شناخت و آشنایی که اکثرا بنده رو میشناختن و بنده رو مورد لطفشان قرار می دادند و شرمنده مهمان نوازیشان کردند.در کنار چشمه مصفایی نشستیم و صبحانه مختصری سرف شد و به امر سرقدم حرکت به سمت پناهگاه آغاز شد که بعد حدود ۴۵ دقیقه به پناهگاه رسیدیم و بعد از آبی به سر و صورت زدن کمی تنقلات میل کردن در صفوف مرتب و هماهنگ(چشمها تازه باز شد
  تعداد  ۲۲نفرکه برای چنین صعودهای زیاد میباشد)به راه ادامه دادیم و بعد از پیچی بالای پناهگاه و پاکوب کنار جوی بود اولین دست به سنگ در کنار آبشار کوتاهی روبرو شدیم.که با دیدن آنها شیطنت عکس و فیگور شروع شد

بعد از طی مسافتی در حدود یک ساعت پای کار شروع تیغه های اصلی قله رسیدیم که گروه نیز کمی سنگین قدم برمی داشت که چیز عادی در گروهی با این تعداد در چنین منطقه و نوع قله که فنی میباشد باید مدنظر باشد.....

به فرموده مسئول و سرپرست محترم گروه و ارادت خاصی که مثبت به بنده و مسئولیت پذیری عالی جناب علیزاده قرار شد چند نفر از اعضا از روی تیغه ها استارت قله رو بزنند و الباقی گروه با سرگرمی جناب سرهنگاز مسیر اراکیها(همدانیها)که مسیر سنگها رو دور زده ودر یال آخر به سمت تیغه نهایی قله مشرف میگردد ادامه دهند

وبا قرعه ای که بنام من و همنوردان همدانی و جناب خجسته و دولتخواهی از تهران و خانم تاراسی از زنجان با سرقدمی مهدی لک بزرگوار چالشی عالی و هیجان انگیز و پر از ادرنالین شروع شد و واقعا نفس نفس انداخت و خوب عرقمون رو در آورد بعد طی مسافتی در حدود ۱ونیم ساعت دوستان گروه در سر تیغه روییت شدند که با کسب اجازه از سرقدمی بزرگوار بزرگواری و اذن جناب لک قدمها رو سریعتر کردم تا به کمک جناب علیزاده برای حمایت و کمک به دوستان بر سر تیغه برسم...

وایزد یگانه را بارها سپاس که گروهی با تعداد بالا و ریسک بالاتر صحیح و سلامت بر میعادگاه عاشقان قله کول جنو  رسیدیم و همه با تمام بایدها و نبایدها مسرور و ترنم سرا بر لب تابلو را به آغوش کشیدند و ثبت لحظات زیبا با لنزهای دوربین شروع شد.و چه لحظات و حس های نابی که در خفا بود اشکهای از سر ذوقی که با لبهای خندان بود و بدور از لنزها و ولی چه عالی در قلبها حک شدند.....

بعد از ثبت لحظات و یادآور پدر مرحوم همنورد گرامیمان کوله برداشته و قدمهای استوارتر و پایدارتر از صعودی بیاد ماندنی  به سمت مسیر شصت خدا حرکت کردیم و از تیغه ای ریزشی به سمت شن اسکی و بعد در پاکوب مشخصی افتادیم  و با صحبتهای جناب لک و یادآوری حادثه اخیر و بهمن که خاطر بدی در ذهنمان بوجود آورده رو مرور کردیم و عکس گرفتن با سنگ معروف به شصت خدا به سمت پناهگاه حرکت کردیم  و بعد از صرف ناهار و عصرانه سریع به سمت پایین حرکت کردیم و با پاهای خسته کمی حرکت کندتر بود جسمها خسته و گاهی به پشت سر مینگریستیم و سرخوش از صعود موفق و شاید هم در دل اکثر دوستان طلب صعودهای دوباره

موقعی که به پای کار رسیدیم هوا کاملا تاریک شده بود و ماه بر تیغه های زیبا طرح و نقشی بیادماندنی بوجود آورده بود و دل کندن سخت...

با تدارکی که خانواده محترم لک برای پذیرایی آماده کرده بودند و اصرار داشتند برای ماندن ولی وقت تنگ بود و جایز نبود ماندن و رخصت خواستیم که زحمت رو کم کنیم و با اینکه راضی به رفتن ما نبودن زحمت رو کم کردیم و به سمت همدان حرکت کردیم

خرسند از صعود موفق و دیدار همنوردان و یافتن دوستان همدل جدید و به امید صعودی دیگر برنامه ای با عزیزان دل.....

قله کول جنو قله ای صخره ای با تیغه ها و دیوارهای بلند میباشد ارتفاع ان ۳۸۴۲ متر میباشدکه در بیشتر مکانهای قابلیت کارگاه گذاری برای صعودهای فنی و سنگنوردی میباشد

شروع پای کار آن ارتفاعی۲۱۰۷ متری میباشد که از رودخانه که از قله ها و برف آبهای اطراف منشا میگیرد و شراب کمندان ۲۴۶۰ متر میباشدبعد از طی مسافتی به سنگ کروش رسیده که در ارتفاع۲۵۶۰متری میباشد و مناظر زیبا و در سمت راست دیواره های دیدنی و به چشمه مصفاچشمه ناصر در ارتفاع ۲۸۳۱ متری رسید بر چمن آن میتوان با خیال راحت نشست و در ارتفاع ۳۰۳۸متری به پناهگاهی سنگی که جان پناهی موثر میباشد در دو طبقه و برق پنل خورشیدی و لوله کشی آبی که طی یکسال گذشته کشیده شده و سرویس بهداشتی شب مانی رو راحت تر میکند از پناهگاه که می گذری در حدود یکساعت بعد به اول تیغه ها می رسیم که ارتفاع ۳۳۶۷ متری میباشد و از تیغه ها حدود ۳ ساعت و اگر از مسیر اراکیها(همدانیها)بروید حدود یک ساعت دست به سنگ دارد تا به قله برسید.بنده از مسیر شصت خدا بسمت قله نرفتم و دقیقا نمیتوانم تایم صعود رو تخمین بزنم ولی چون مسیر رو برگشتم و زیر قله تیغه ریزی و پاکدل رو تخمین زدن و در آخر نیز باز کمی کوتاه دست بسنگ میشوی تا روی برف چال حدودا میشه ۳و نیم ساعت صعود تا قله را تخمین زد

۱-برنامه دو روزه باشد بهتر است و مفرح تر

۲-تعداد گروه کمتر ویا تقسیم به دسته جات کوچکتر بهتر

۳-افراد اگر دست به سنگ باشند و کمی آشنا و یا با حمایت افراد مجرب و مسیر بلد عالیتر میباشد

۵-اخلاق در کوهستان کوهنوردی را بینظیر میکند

سپاس گذارم از تمام کسانی که در این برنامه عالی بنده را همراهی کردند و بنده رو تحمل کردند...