قوانین سلامت 4*4 برای کوهنوردان
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۳
0 نظر
1173 بازدید

 

بیانیه اجماع از کمیسیون پزشکی فدراسیون جهانی کوهنوردی - UIAA

 

 

قوانین سلامتی 4×4 برای کوهنوردان

 

برای پزشکان ، افراد علاقمند و غیر مرتبط با علوم پزشکی ، و نفرات هیئت های اعزامی 

 

ترجمه شده از بخش پزشکی فدراسیون جهانی کوهنوردی بمنظور بخش

آموزش گروه کوهنوردی یاران

 

 

نویسنـــده : J. Kubalová

 

ترجمه :پیمان وکیلی مراد

 

 

کپی برداری از این مطلب با ذکر منبع ( بخش آموزش گروه کوهنوردی یاران ) مجاز می باشد

 


مقدمه :  این پیشنهادات بمنظور کسانی که در خصوص نواحی کوهستانی ناآشنا و یا کم تجربه هستند و قصد گردش یا کوهنوردی را دارند طراحی و تدوین شده است.

 

1 ) پیش از عزیمت به کوه :

1. اهداف و سطح فعالیتتان را با شرایط واقعی سلامتی و میزان آمادگی خود تطبیق داده و هماهنگ نمایید. با خودتان صادق باشید.

2. هرگونه بیماری مزمن می بایست به شیوه ای مطلوب مورد درمان قرار گیرد. در صورت مصرف دارویی خاص ، از داشتن میزان کافی آن دارو برای کل طول مدت برنامه اطمینان حاصل کنید و مقداری داروی اضافی را برای شرایط خاص ( به عنوان مثال گم شدن داروی اصلی ) به همراه داشته باشید.

3. چنانچه در مورد سلامتی خود شک دارید ، حتماً با یک پزشک در این خصوص مشورت نمایید.

4.   در صورت نیاز ، هرگونه تجهیزات پزشکی لازم را فراهم نموده و پیش از عزیمت به کوهستان ، نحوه صحیح و اصولی کار با آنرا بیاموزید. بیمه سفر و بیمه سلامت خود را متناسب با سطح فعالیتتان تنظیم نمایید.

 

2 ) پیش از عزیمت به گردش یا تور :

1. اخبار لازم در خصوص پیش بینی وضعیت آب و هوا و اخبار و اطلاعیه های داخلی در زمینه راهها و مسیر ها را کسب نموده و برنامه را متناسب با شرایط آب و هوایی واقعی و محدویدیت های زمانی موجود تنظیم نمایید.

2.   تور یا برنامه کوهنوردی خود را پیش از عزیمت ثبت نمایید. به عنوان مثال : مسافت سفر ، مسیر و زمان پیش بینی شده جهت بازگشت.

3.  تجهیزات اولیه ، غذا و مایعات کافی ، کمی لباس اضافی ، ابزار اولیه برای شرایط اضطراری ، جعبه کمک های اولیه ، عینک آفتابی مناسب ، کلاه و کلاه کاسک مواردی هستند که هرگز نباید فراموش گردند.

 

4.  شماره تلفن های مراکز امداد و نجات منطقه را پیش از عظیمت به آن جستجو نمایید.

 

3 ) در طول مدت گردش یا تور :

1.   بمنظور گرم کردن و آماده سازی بدن ، سی دقیقه ابتدای مسیر را به آهستگی بپیمایید.

2.  در صورت امکان هر 2 الی 3 ساعت استراحتی کوتاه کرده ، اندکی خوراکی بخورید و مقداری مایعات بنوشید. شما باید به مقدار کم بخورید و به میزان فراوان مایعات مصرف نمایید ، حتی اگر گرسنه یا تشنه نباشید. رژیمی غنی از کربوهیدراتهای پیچیده ( مانند بیسکوئیت ها ، گرانولا و غیره ) را مصرف نمایید. از مصرف الکل تا پایان روزی که قرار است در منطقه کوهستانی بگذرانید اجتناب کنید.

3. کودکان و افراد مسن در مقایسه با افراد بالغ از ذخیره بدنی کمتری برخوردارند. آنها در مقایسه با افراد بالغ اغلب نیاز به استراحت ، خوردن و نوشیدن بیشتری دارند.

 

4.   در ارتفاعات بیش از 2500 الی 3000 متر چنانچه عوارض زمینی اجازه می دهد ، ارتفاع خواب را در هر 24 ساعت بیش از 300 الی 500 متر افزایش ندهید و به ازاء هر سه روز کوهنوردی یک شب ( اضافه) را در همان ارتفاع بگذرانید. در صورت امکان ، شب را در مرتفعترین نقطه ای که در هر روز می رسید نخوابید.

 

4 ) زمانی که حادثه ای رخ می دهد :

1. در صورت وخیم شدن اوضاع هوا ، بلافاصله از قله ها یا خط الرأس ها فرود بیایید و از درختان بلند ( درصورت وجود ) فاصله بگیرید. هرگز در غارها ، برآمدگی ها و تاق نماهای کوچک پناه نگیرید.

2. نفرات آسیب دیده یا بیمار تحت هیچ شرایطی نباید تنها رها  شوند. ( تذکر : در تیم های متشکل از نفرات با ملیّت های مختلف ، موانع زبانی یک عامل خطر محسوب می گردند. کسی که در کنار فرد بیمار می ماند ، حتماً باید بتواند به زبان شخص بیمار صحبت کند.) معالجه های ضروری را بر روی شخص بیمار به اتمام برسانید و وی را در برابر از دست رفتن حرارت بدنش تحت پوشش قرار دهید و در مواقع حاد تقاضای کمک نمایید.

 

3.  چنانچه هر یک از نفرات در هر نقطه یا زمان از برنامه حال خوبی نداشت ، بلافاصله در مورد چگونگی فرود ( بازگشت ) وی بیاندیشید. چنانچه دچار بیماری ارتفاع می شوید ، علائم بیماری شما به دلیل ارتفاع خواهند بود مگر اینکه خلاف این امر اثبات گردد. در اینصورت به ارتفاع بالاتر صعود نکنید یا چنانچه به شدت احساس بیمار بودن میکنید یا احساس می کنید که در حال بدتر شدن هستید ، بلافاصله فرود بیایید.

 

4.  همیشه به مکان فعلی خود بر روی نقشه نیم نگاهی داشته باشید و یا اینکه از GPS های مسیریاباستفاده کنید. اطلاعات صحیح در مورد محلی که در هر لحظه در آن قرار دارید ، در مواقع اضطراری می تواند به مکانیابی سریع و نجات شما و هم تیمی هایتان از خطر کمک شایانی نماید.

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر